Linkbuilding is het verwerven van links van andere websites die verwijzen naar jouw eigen website. Een link van de ene website naar de andere is als een stem van vertrouwen. Hoe meer stemmen (links) uw website heeft, hoe hoger deze zal scoren in de zoekmachine resultaten pagina’s.
Er zijn veel verschillende manieren om links te bouwen, maar niet alle links zijn gelijk. Zoekmachines zoals Google gebruiken complexe algoritmes om te bepalen welke links het meest waardevol zijn. De algemene regel is dat hoe relevanter en van betere kwaliteit de website is waarnaar gelinkt wordt, hoe waardevoller de link zal zijn.
Bijvoorbeeld, een link van een bekende nieuws website zou waardevoller zijn dan een link van een kleine persoonlijke blog. Dit komt omdat Google grote nieuwswebsites als betrouwbaarder en gezaghebbender beschouwt dan persoonlijke blogs.
Er zijn twee soorten links die je kunt bouwen:
De kwaliteit van de linkende website
Een van de belangrijkste factoren om te overwegen wanneer u links van hoge kwaliteit probeert te bouwen, is de kwaliteit van de website waarnaar gelinkt wordt. Dit komt omdat, zoals we eerder hebben gezegd, links van websites van hoge kwaliteit waardevoller zijn dan zelfs vele links van websites van lage kwaliteit.
Er zijn een paar verschillende manieren om de kwaliteit van een website te beoordelen:
Een andere factor waarmee u rekening moet houden wanneer u links van hoge kwaliteit probeert op te bouwen, is de relevantie van de website waarnaar wordt gelinkt. Dit komt omdat links van relevante websites waardevoller zijn dan links van irrelevante websites.
Er zijn een paar verschillende manieren om de relevantie van een website te beoordelen:
Het onderwerp van de website: Een website die over hetzelfde onderwerp gaat als uw website is waarschijnlijk relevanter dan een website die over een ander onderwerp gaat.
Het aantal trefwoorden in de link: Een link van een website die uw zoekwoorden bevat, is waarschijnlijk relevanter dan een link van een website die uw zoekwoorden niet bevat.
Trust Flow is een metriek van Majestic die analyseert hoe betrouwbaar een site is door zijn kwaliteit te meten. Kwaliteit is het essentiële gegeven van deze metric. Als een link die naar uw website wijst gezaghebbend en kwalitatief is, dan zal uw trust flow toenemen.
Citation Flow: Een maatstaf van hoe invloedrijk een URL zou kunnen zijn, gebaseerd op hoeveel sites er naar linken.
Domein Autoriteit is een zoekmachine ranking score die een maatstaf geeft van hoe succesvol een site is als het gaat om zoekmachine resultaten. Het werd gecreëerd door softwareontwikkelingsbedrijf Moz, en geeft een overzicht van waarschijnlijke zoekmachineprestaties.
Pagina autoriteit, in zoekmachine optimalisatie (SEO), is de waarde die een zoekmachine toekent aan een webpagina. Hoe hoger de waarde, hoe waarschijnlijker het is dat de zoekmachine een webpagina vroeg in de organische zoekresultaten terug zal laten komen.
Domein Rating (DR) toont de sterkte van het backlink profiel van een website in vergelijking met de anderen in onze database op een 100-punts schaal. Om DR te berekenen, overwegen we: Wanneer de DR van een domein hoger is, wordt er meer “link juice” overgedragen naar gelinkte domeinen.
Page Rating (PR) toont de sterkte van URL’s algemene interne backlink profiel. Het wordt gemeten op een logaritmische schaal van 1 tot 100, waarbij de laatste de sterkste is. Om PR te berekenen, overwegen we: Hoe hoger de PR van een pagina, hoe meer “link juice” wordt overgedragen aan gelinkte URL’s.
Eerlijk en transparant, we kunnen niet alles. Maar zijn wel specialist in één ding.