Zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie?

SEO staat voor “zoekmachine optimalisatie.” In eenvoudige termen, betekent het. het proces van het verbeteren van de site om de zichtbaarheid te verhogen wanneer mensen zoeken naar producten of diensten met betrekking tot uw bedrijf in zoekmachines als Google, Bing, en alle andere zoekmachines die steeds vaker terug komen, ook op het gebied van milieuvriendelijkheid zoals Ecosia. Hoe beter uw pagina’s zichtbaar zijn in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat u de aandacht trekt en potentiële en bestaande klanten aantrekt voor uw bedrijf.

Hoe werkt hogerop komen in Google?

Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken bots om pagina’s op het web te crawlen, deze gaan van site naar site door middel van interne en externe links, de bots verkrijgt informatie over pagina’s en zetten ze in een index. De index is te vergelijken als een bibliotheek waar een medewerker een boek (webpagina) kan ophalen om je te helpen precies dat te vinden waar je op dat moment naar op zoek naar bent.

Vervolgens analyseren algoritmes de pagina’s in de index, rekening houdend met honderden ranking factoren of signalen, welke uit praktijk ervaring kan worden doorvertaald in een eigen strategie. Om de volgorde te bepalen waarin pagina’s moeten verschijnen in de zoekresultaten voor de betreffende zoekopdracht.

In tegenstelling tot advertenties waarvoor je moet betalen, kan je zoekmachines niet betalen om hogere organische zoekresultaten te krijgen, wat betekent dat zoekmachine optimalisatie experts het werk moeten doen.

De zoekalgoritmen zijn ontworpen om relevante, autoritaire pagina’s naar boven te halen en gebruikers te voorzien van een efficiënte zoekervaring. Het optimaliseren van je site en inhoud met deze factoren in het achterhoofd kan helpen je pagina’s hoger in de zoekresultaten te laten scoren.

Content, Techniek en Linkbuilding. De aspecten om door te groeien voor je eigen zoekmachine optimalisatie strategie.

Zoekmachine optimalisatie voor- en nadelen

Voordelen van zoekmachine optimalisatie uitvoeren

  • Geen hoge advertentiekosten
  • Verbetering van gebruikerservaring, ook wel conversie rate optimalisatie
  • Het is voor langer termijn meestal voordeliger

Nadelen van zoekmachine optimalisatie ten opzichte van zoekmachine adverteren

  • Het is een kwestie van lange adem
  • Kost veel inspanning
  • Resultaat kan lang op zich wachten en daarmee ook je organische bezoekers.

Zoekmachine peilers

SEO onderzoek en website analyse (audit)
Voordat je begint aan SEO, dien je te beginnen aan onderzoek voor het bepalen van je online strategie. Hiervoor kan je zoekwoorden onderzoek doen, concurrentie analyse en onderzoek naar de huidige ranking en de gewenste ranking van je website in Google. Daarnaast dient je te kijken binnen de website, technische punten die beter kunnen om zo te zorgen dat je bezoekers de juiste beleving krijgen.

Content optimalisatie
Wanneer je de SEO strategie hebben bepaald, kan je de content optimaliseren aan de hand van je onderzochte zoekwoorden en zoektermen. Indien nodig kan je teksten herschrijven of nieuwe content toevoegen.

Technische optimalisatie
Bij de technische optimalisatie zorg je onder andere voor een goede linkstructuur, zodat Google je website goed kan indexeren. Daarnaast is veiligheid zoals het slotje door middel van HTTPS belangrijk voor het waarborgen van data. Evenals het snel laden van je website en makkelijk kunnen voortbewegen op het web via je mobiel zijn belangrijke aspecten/

Off-page SEO – Linkbuilding
Linkbuilding is het vergaren van zowel interne als externe linkbuilding, meer hierover vertellen we over onze core pagina ‘Linkbuilding